måndag 25 december 2023

Mardrömsbjörnen

 "Mardrömsbjörnen"

Har du hört talas om mardrömsbjörnen? frågade den vise mannen tyst och såg mig djupt in i ögonen. Jag skakade på huvudet som svar.

🐻 

Han fortsatte: Det finns en gammal legend om en man som natt efter natt led mardrömmar där han blev jagad av en fruktansvärd björn. En natt frågade mannen björnen: Varför jagar du mig? Björnen svarade: Jag har ingen aning.
 Det är din dröm.
 
🐻

Vad betyder detta för oss alla? Jo, vi jagar genom livet och låter olika rädslor styra våra val. Allt det resulterar i är att vi jagas av rädslan och ser ett hot i den, men själva hotet och denna rädsla har vi själva skapat inom oss själva i våra egna fantasier.

🐻 

Om vi därför lär oss att kontrollera våra känslor, förtränga alla dessa rädslor vi bär djupt inom oss, inser vi snart att vi själva bestämmer och kontrollerar våra egna liv. Ingen kan någonsin ta det ifrån oss.

🐻🐻🐻


Sägen hörd från en vän, och utvecklad med mina egna tankar
Bild: Pinterest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En liten hedersgäst

  Det är liv och rörelse kring vårt underbara torp. Och fåglarna letar efter föda. Här är det en talgoxe som har slagit sig ner för en kort ...